Matpakken

Matpakken


I Johannes evangelium 6,1-14 kan vi lese beretningen om det store matunderet Jesu gjorde. I denne kladden vil jeg fokusere på spesielt en setning i vers 9: «……,men hva er det til så mange?»


Den lille guttens matpakke bestod av fem brød og to fisker. Den umiddelbare reaksjonen fra disiplene var at det ikke var nok til å mette fem tusen mennesker. Realistisk sett var jo det riktig, men Jesus var jo tilstede! For meg blir det et bra bilde på at vi ikke skal se for smått på den «matpakken» (troen) vi har fått med oss gjennom livet. Det kan virke så lite og ubetydelig, men Gud bruker ofte det lille og enkle for å vise sin storhet. Han har lagt ned i oss tro, talenter og gaver, men vi må gi det tilbake slik at Han kan bruke det.

Jeg er ganske sikker på at noen av de voksne også hadde med seg en eller annen matpakke, men det var ingen som brakte det til Jesus. Bare den lille gutten! De voksne tenkte kanskje at det de hadde ikke strakk til, mens gutten kom fram litt «naiv» med det «lille» han hadde.

Guttens fornuft stod ikke i vegen, derfor kunne Gud bruke det «lille» til å gjøre et stort under.

La oss ikke begrense det Gud har lagt i oss. Han kan bruke det til å forandre omgivelsene rundt oss om vi gir det til Ham og lar Han forme det.

Det er ikke sikkert mennesker rundt ser verdiene i det, men stol på Gud. Han ser muligheter, ikke begrensninger!